Nieuw land, nieuwe avonturen

12 februari 2013 - Semporna, Maleisië

Alweer bijna twee weken geleden heeft Aram, onze gids uit Friesland (!), ervoor gezord dat onze laatste dag in dit prachtige land een dag is geworden om niet meer te vergeten. Hij heeft ons rondgeleid door het Tamao Wildlife Rescue Center waar we verschillende dieren hebben gezien, gevoerd en geaaid. Wij zijn in het tijgerverblijf geweest waarbij de grootte van deze dieren van zo dichtbij toch wel erg indrukwekkend was, maar het echte hoogtepunt van de dag was toch wel het voeren van Lucky de olifant. Toegegeven, het voelde ietwat toeristisch, maar wie houden we voor de gek: we zijn ook toeristen....

Een dag later zijn we richting Kota Kinabalu in Sabah, Borneo gevlogen. De aankomst in Borneo voelde meteen een stuk relaxter, geen tuktuks/brommers/motors te zien, geen mannen die je wel even richting je hostel willen begeleiden en geen afgelegen parkeerplaats waar we gedropt werden. Het was in ieder geval goed te merken dat het toerisme hier al wat langer bestaat.
Ons avondeten die eerste dag was meteen een goed begin: op de vismarkt zelf je vis uitzoeken, plaatsnemen aan een lange tafel bij de rest van de locals, wachten totdat je verse vis op de grill heeft gelegen, continue om je heen kijken wat de andere mensen allemaal doen om te voorkomen dat we misschein wel een flater slaan en lekker met je handen eten . Misschien wel het lekkerste eten tot nu toe, waar we dan ook twee avonden elkaar van genoten hebben. Michiel nog bedankt voor deze gouden tip! Na een dag raften en een bezoek aan het Mari Mari cultural village, zijn we met de boot naar Mamutik gegaan, een klein eilandje aan de kust van Kota Kinabalu. Hier hebben we een tent gehuurd en zijn we twee nachten gebleven wat echt helemaal het einde was. Prachtig strand, lekker snorkelen en 's nachts het idee hebben er niemand anders meer op de wereld is dan wij en de veranen van het eiland. Na deze fantastische ervaring was het tijd om richting de Mount Kinabalu te gaan, de hoogste berg in Zuid-Oost Azie. Hier hebben gewandeld en moeten we, toch een beetje met spijt, bekennen dat we de berg niet beklommen hebben. Wel zijn we naar een zogenoemde Canopy Walk geweest waarbij je als het ware over het dak van een stuk regenwoud loopt. Van het regenwoud hebben we weinig gezien, de wiebelende touwbruggen waren op dat moment toch wat spannender. Als afsluiting van onze dag bij de berg hebben een rafflesia bloem in bloei gezien, de grootste bloem ter wereld. De Maleisiers zijn erg trots op deze zeldzame bloem en we wilden onze taxichauffeur niet teleurstellen. Eenmaal aangekomen bij de boer die de bloem in zijn 'tuin' had staan, konden we echter niet anders concluderen dan dat het inderdaad niets anders dan een hele grote bloem is. Grootste bloem van de wereld: check, gezien.

Onze busrit vanuit Mount Kinabalu naar onze volgende bestemming, Sandakan, was ook weer eens een andere ervaring dan het openbaar vervoer thuis. De bus was eigenlijk vol, maar nadat ze ons eens goed bekeken hadden, hadden ze nog wel twee plaatsjes. Tussen de chauffeur en de bijrijders stoel, op de trap met z'n tweeen naast elkaar. Daarmee kwam het totaal aantal mensen voorin in de touringcar op 5, de chauffeur, de meneer die het geld int, een man op de bijrijders stoel en wij twee. En dat voor maar zo'n 6 uurtjes, dus waar hebben we het eigenlijk over. Vanaf Sandakan begon het eigenlijke avontuur waarvoor we naar Borneo zijn gekomen, de dieren, de natuur en het regenwoud. Maar daarover de volgende keer meer. We moeten ons gaan klaarmaken voor onze snorkeltrip op Mabul eiland.

Na het lezen van onze eigen verhalen, toch wel even een momentje. Ruim vier weken geleden alweer begonnen aan deze reis en nog steeds aan het genieten van elk moment!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Michel stevens:
    12 februari 2013
    Waat ein avonturen maak gor met geweldig, ich bun waal ein kleibietje jaaloers. Ik volg ug via faesebook.Gr. en nog veul plezeer.Michel Stevens
  2. Pierre Allers:
    12 februari 2013
    Erg indrukwekkend, veel plezier verder, Truus en Pierre.
  3. Elles en Roel:
    12 februari 2013
    Prachtige foto's en reisverslagen!
    Geniet van elk moment!
    Veel liefs Elles en Roel
  4. MichielVallen:
    12 februari 2013
    Super tof om te lezen!! Herkenbare verhalen. Een dagtrip naar sipadan is echt top vanuit mabul!! Voor duikers sowieso!
    Groet Michiel
  5. Daisy en Paul:
    13 februari 2013
    Geniet nog maar lekker daar van de zon, het heerlijke eten en alle mooie dingen!! Ik zou graag met jullie ruilen (al was de vasteloavend ook wel leuk;)). Veel plezier nog in Borneo en doe ze de groetjes binnekort in de Filipijnen!! Groetjes Daisy en Paul
  6. Sanne:
    Hey travelers!!!
    Wat ontzettend sjiek...wauw wat een gave foto's en wederom een mooi verhaal.... Vunke in bikini....net alsof je uit een modellenblaadje stapt ;-) En die beesten fantastisch! Ja wij hebben er ook een heleboel gezien de afgelopen dagen....giraffen, beren, panters, tijgers, zebra's etc. En dat allemaal in de zoepkoel in Velo, stasie in Remunj en bie de erpelkes in zjwame.....Daar moeten wij het dan mee doen! Heb jullie extra gemist met deze vastelaovendj dagen! Dikke X Sanneke.
  7. Daniëlla van Dael:
    13 februari 2013
    Geweldige foto's, geweldige verhaole!Heerlik om op dees meneer mit euch mit te kinne geniete! Super!!!!!!Liefs Daniëlla
  8. Kim Heynen:
    16 februari 2013
    Heeee ivonne en gino, super vet! Fijn det geur ut zo noa ugge zin hubt. ig waas net ein blog aant leaze, fijn verhoal en op ut letste sting zo en noe truuk noa sjiphol! Gdag huh?! Det ken neet... Ig kieke, waas ig van heel eimus anges de blog aant leaze hahhahaha.. Dus. maar noe waal de juuste! :p nog heeel veul plezeer doa en geniet dervan. Groetjes kim, oag van koentje
  9. Ine Cordang:
    21 februari 2013
    Hoi reizigers, wat een foto's, met daarbij heerlijke verslagen. Super. Op deze manier genieten we met jullie mee. Ben toch wel een beetje jaloers. Maar ik zeg altijd ik reis veel op papier. ha ha.
    Ik kijk weer uit naar jullie volgende avontuur.